Een multidisciplinair team is de toekomst van succesvolle innovatie. Door met meerdere disciplines samen te werken, ontwerp en ontwikkel je een sterker product, is er meer draagvlak, leer je sneller en is de productiviteit hoger.
Een multidisciplinair team bestaat uit mensen met verschillende profielen en achtergronden, die speciaal zijn samengevoegd om een bepaald doel te bereiken. Het team werkt nauw samen, heeft veel beslissingsbevoegdheid en bedient zo zijn eigen groep van klanten. Door verschillende profielen samen te voegen, kan een team complexer advies geven of met een betere oplossing komen. Het samenvoegen van mensen met verschillende profielen om problemen aan te pakken is geen nieuw fenomeen, maar een dergelijke aanpak heeft de afgelopen tien jaar aan populariteit gewonnen naarmate de problemen steeds complexer zijn geworden.
The benefits of multidisciplinary teams
Bedrijven hebben steeds vaker te maken met nieuwe ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen. Multidisciplinaire teams worden ingezet om deze uitdagingen op te lossen. Samenwerking vanuit verschillende achtergronden resulteert in meer innovatieve ideeën, sneller toewerken naar een resultaat en dus meer toegevoegde waarde voor de klant.
Het belang van het werken in multidisciplinaire teams is duidelijk. Toch is een dergelijke overgang niet van vandaag op morgen gemaakt. Voor veel bedrijven is deze aanpak een gewaagd doel, omdat het de huidige, vaak hiërarchische cultuur overstijgt. Managers en specialisten doorbreken met hun team de grenzen van de afdelingen, procedures en vaste afspraken. Neem de volgende aanbevelingen in acht:
Professionals uit alle lagen van het bedrijf zijn hierbij betrokken; van managers en directieleden tot professionals op het gebied van IT, sales, accountancy en ontwikkelaars. Hierdoor is het team in staat om een compleet beeld te geven van alle ontwikkelingen in de markt, maar ook om met creatieve oplossingen te komen. Bedrijven met een multidisciplinair team hebben hierdoor een strategisch voordeel ten opzichte van de concurrentie en kunnen in een vroeg stadium inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Rianne Spelt is de klantcoördinator bij Levarne waarbij zij de schakel is in klantsucces. Waar andere teamleden zich richten op de IT-content, richt zij zich op het proces, de planning en de klanttevredenheid. Rianne werkte jarenlang in Event Management en maakte onlangs de overstap naar IT. Wilt u ook eens praten over uw klantsucces? Neem dan vandaag nog contact met me op!