Terug

Code opbouwen vanuit een front-end invalshoek

Floor van Wieringen

4 min read

Ons teamlid Floor neemt je graag mee met haar dag werken als Front-end developer

Een werkdag als front-end developer is divers en uitdagend. Aan het eind van de werkdag sluit ik altijd mijn laptop met een bevredigd gevoel. Deels omdat je, als een front-end developer, de dag kan afsluiten met zichtbaar resultaat. Het is erg bevredigend om een applicatie tot stand te zien komen van zo dichtbij. Daarbij is het werk ook erg resultaatgericht: er is een concrete opdracht die je zelf dichterbij een goed resultaat brengt, stap voor stap. Maar hoe ziet zo'n werkdag er precies uit?

Ochtend

S'ochtends start ik met een nieuwe flow. We zijn bezig met een portaal dat communicatie bewerkstelligt tussen leveranciers van een winkel en het hoofdkantoor van de winkel. Dit portaal maakt het onder andere mogelijk om te onderhandelen over prijsovereenkomsten. De flow waar ik aan ga werken heeft als doel het mogelijk te maken voor gebruikers om andere gebruikers toe te voegen aan de applicatie zodat zij een account kunnen creëeren. Ik start met het visuele aspect, de user interface. De designs gemaakt door onze designer fungeren als de basis hiervoor. 

Afhankelijk van de grootte van de applicatie werken we in teams van maximaal 5 mensen. Deze teams bestaan onder andere uit de designer, minstens één back-end developer en minstens één front-end developer.

Wanneer de user interface gereed staat is het tijd om te data op te halen uit de API die mijn collega van de backend al gemaakt heeft.

In de tussentijd staat er een meeting met de klant op de agenda. Het klantcontact brengt doorgaans nieuwe energie aangezien de klant vaak enthousiast is over bepaalde dingen maar ook komt met verbeteringspunten of elementen die toegevoegd dienen te worden. Het laatstgenoemde is eigenlijk net zo leuk als het eerste want het betekent dat er weer nieuwe uitdagingen op ons wachten.

Tijdens het gesprek met de klant werd het duidelijk dat een aanvullende component toegevoegd zal moeten worden aan het portaal. Het portaal heeft verschillende soorten gebruikers en de verschillen tussen deze gebruikers zijn gelinkt aan de rechten die elke gebruiker heeft. De klant zou graag inzicht willen hebben in deze rechten en dit vereist een gedeelte met een overzicht van de rollen per gebruiker. Hier is echter nog geen gebruik voor dus ik pak de kans om vast na te denken over hoe dit gedeelte eruit komt te zien. Wanneer de user interface klaar is bespreek ik met de designer of deze akkoord is.

Nu komt het logica gedeelte en dat is weer een heel andere manier van nadenken. Met het ene gedeelte houd je gebruikerskant altijd in gedachten maar nu is de uitdaging grotendeels om uit te vinden hoe de data van de backend vorm te geven zodat het gebruikt kan worden voor het gedeelte voor de frontend. Dit betekent logisch nadenken en puzzelen. Daarna is het werk klaar voor een peer review: een collega zal checken of alles werkt naar behoren en of de code logisch is geschreven.  

Middag

Vanmorgen was er een bericht binnengekomen van een andere klant. Een gebruiker van de applicatie die we voor deze klant hebben gemaakt gaf aan dat een deel van de applicatie niet naar behoren lijkt te werken. Ik duik in de code en ik test de flow om het probleem te vinden. Tijdens het opsporen kom je dichterbij en dichterbij, stapje voor stapje, tot het stukje van de code waarin het probleem zich bevindt. Zodra het probleem is opgespoord, bedenk ik een oplossing ervoor. Weer een tevreden klant :). 

Soms wanneer je dit soort problemen probeert op te sporen lijkt het alsof je op een dood spoor zit. Wanneer zoiets een te grote uitdaging lijkt, geeft het veel voldoening om erachter te komen dat dingen vaak lukken wanneer je ze opbreekt naar kleinere stukken. En als het echt niet lukt kan je altijd een collega om hulp vragen. Het fijne van Levarne is dat we een team zijn en samen alles doen om de klant blij te maken. 

Omdat we bij Levarne SAAS aanbieden (software as a service) heb je als een developer echt de kans om de applicatie beter en beter te maken. Vanwege de doorgaande gesprekken met de klant kan je, als developer, op maat gemaakte producten aanbieden die volledig overeen komen met de behoeften van de klant en de gebruiker.