Terug

Waarom prototyping essentieel is voor een bedrijfsmanager

Richard Budding

4 min read

Als u denkt dat prototypes een ongerechtvaardigd ontwerp instrument zijn, wacht dan niet te lang, want u staat op het punt te zien hoe krachtig dit instrument is voor bedrijfsleiders, vooral bij harde concurrentie en krappe budgetten.

Wat is prototyping?

In het algemeen is prototyping het proces van het creëren van een functionele versie die in alle vormen en maten kan zijn, en voor bijna elke soort industrie. Het wordt gebruikt in real-world scenario's om een idee te delen, te communiceren, en snel feedback te krijgen over een idee dat u zal helpen het product te valideren.
Vragen als "Hoe en zal dit werken?" in markten die razendsnel veranderen, kunnen frustrerend zijn. Een succesvolle business manager zal moeten leren om zich zo snel mogelijk aan te passen aan nieuwe manieren van werken. Hier is waarom prototyping een onmisbaar hulpmiddel is om bedrijfsproblemen aan te pakken en de klantervaring te verbeteren.

Prototype: een visuele voorstelling

Niet elk idee mislukt omdat het niet goed genoeg is. Veel producten of diensten lijken perfect en goed doordacht, maar bij productie of implementatie ontstaan er problemen. Daarom stelt prototyping u in staat om de knelpunten in uw idee te zien en ze op de juiste manier aan te pakken.

Prototypes Vs. Business Plans

Hoe groot is de kans op misverstanden bij het lezen van een papieren document? Behoorlijk groot, toch? Stelt u zich eens voor dat u alle partijen verenigt rond een gedeelde visie, waarbij geen verbeelding of enige mate van interpretatie nodig is. Dit is het tweede voordeel van prototyping. Investeerders willen de moeite zien die u heeft gestoken in het uitgebreid doornemen van de mogelijke oorzaken van productfalen en het minimaliseren daarvan. Het stelt u in staat om het hoger management te laten zien wat u precies gaat produceren zonder "vul zelf maar in"; bovendien zal dit belanghebbenden aanmoedigen om u serieuzer te nemen dan een bedrijfsleider die hen benadert met slechts een uniek idee.


Een andere krachtige, kosteneffectieve reden om een prototype te maken is om een tastbaar product te hebben dat u kunt testen. Gebruikers zullen in staat zijn om problemen vroegtijdig te identificeren wanneer het oplossen ervan nog goedkoop is.


Zelfs nadat u uw uitgebreide marktonderzoek heeft gedaan, kan het zijn dat u overweegt een bepaalde functie op te nemen die niet nodig blijkt te zijn. In plaats daarvan hebt u misschien iets over het hoofd gezien dat klanten als essentieel beschouwen en dat duur zou zijn geweest om later toe te voegen. Het valideren van uw aannames is een extra primaire stap die prototyping mogelijk maakt, zodat u met meer vertrouwen het juiste ding kunt creëren.

Is prototyping geschikt voor kleine bedrijven?

Zelfs als uw bedrijf net is opgestart en zich uitsluitend richt op een nichemarkt, zult u nog steeds baat hebben bij prototyping. Prototypes zullen uw bedrijf helpen de klantenkring te krijgen die het nodig heeft, en u zult uw tijd en middelen kunnen richten op een stap dichter bij succes.
Hoewel prototypes kunnen worden toegepast op allerlei soorten bedrijven, zijn digitale projecten het gemakkelijkst. Uitgebreide planning is van cruciaal belang in traditionele projecten, omdat het veranderen van richting zodra het project is gestart beperkend kan zijn. Bij digitale projecten is experimenteren echter gemakkelijk en betaalbaar, en u kunt ideeën altijd bouwen, testen en verbeteren naarmate u verder komt.

10 Stappen voor succesvol marktonderzoek:
  1. Wijs een verantwoordelijke aan: Als u niet de verantwoordelijke persoon bent, wijs dan een lid met sterke managementvaardigheden aan om het productontwikkelings- en leveringsproces te coördineren. Vraag om een informatieve planning en projectplan met alle stappen die betrokken zijn bij het creëren en uitvoeren van de markttest.
  2. Werk met specialisten: Raadpleeg een expert om u te helpen het proces te vereenvoudigen en kostbare fouten te voorkomen.
  3. Zorg ervoor dat u uw intellectuele eigendom beschermt vóór de test
  4. Maak het prototype
  5. Test het product: Identificeer de essentiële kenmerken van uw klanten en test die kenmerken herhaaldelijk.
  6. Houd focusgroepen: Verzamel feedback en meningen van zo veel mogelijk geïnformeerde mensen.
  7. Breng verbeteringen aan: Gebruik deze gelegenheid om veranderingen aan te brengen op basis van feedback en test vervolgens uw product opnieuw om uw veranderingen te evalueren.
  8. Testen in de industrie: Probeer feedback te krijgen op uw prototype van industrie-gerelateerde evenementen.
  9. Ontwikkel een marketingstrategie: Stel duidelijke marketingdoelstellingen, strategieën en tactieken op voor uw marktsegmenten.
  10. Ontwikkel een marketingplan: Organiseer en implementeer de marketingtactieken, plan uw verkoop- en marketingactiviteiten.
U kunt het zich niet veroorloven geen prototype te maken

U hoeft niet langer deadlines te missen en kansen te missen door een gebrek aan duidelijkheid. Prototyping vermindert de tijd die u besteedt aan vergaderingen om het eens te worden over een richting en om misverstanden op te lossen, wat resulteert in minder wijzigingen en wijzigingskosten. Overhaast een project niet; begin met een prototype, en wij garanderen u dat het u op de lange termijn tijd en geld zal besparen.